Skoleelever stærkt utilfredse med Openoffice

Tags:    it-nyheder

Elevrådet på Virum Skole har klaget over, at kommunens skoler er skiftet fra Microsoft Office til det gratis Openoffice. De beskriver store konverteringsproblemer og efterlyser kurser i programmet

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=3922&cst=4



Jeg foretrækker OpenOffice frem for MS Office. Og hvis man gemmer filerne i det rette format, vil der sjældent være problemer med at filerne ikke virker hjemme.

Ellers må man til at lære skolebørn LaTeX fra begyndelsen. Det holder meget bedre.



Argumentet med hensyn til konverteringsproplemer er så dårligt, at jeg får helt af de små børn. Som jeg også pointerede på Version2, har jeg personligt oplevet problemer med at konvertere den anden vej i skolen, nemlig fra OOO til Word. Forskellen er blot at dem der ikke kan konvertere fra Word til OOO bare kan gå hjem og downloade det kvit og frit. Hvorimod dem der, som mig, bruger OOO på ingen måde har mulighed for at få Word. Det ville kræve både du skulle investere i en dyr kontorpakke, og, for nogles vedkommende, et endnu dyrere styresystem. Så konverterings spørgsmålet er mere argument for OOO end det er for Word.



Argumentet med hensyn til konverteringsproplemer er så dårligt, at jeg får helt af de små børn. Som jeg også pointerede på Version2, har jeg personligt oplevet problemer med at konvertere den anden vej i skolen, nemlig fra OOO til Word. Forskellen er blot at dem der ikke kan konvertere fra Word til OOO bare kan gå hjem og downloade det kvit og frit. Hvorimod dem der, som mig, bruger OOO på ingen måde har mulighed for at få Word. Det ville kræve både du skulle investere i en dyr kontorpakke, og, for nogles vedkommende, et endnu dyrere styresystem. Så konverterings spørgsmålet er mere argument for OOO end det er for Word.

Lige præcis dette argument er altafgørende.

I et velfærdssamfund er man nødt til at rette sig efter laveste (i dette tilfælde økonomiske) fællesnævner.

Hvis Alle(tm) har mulighed for og råd til at skaffe OpenOffice, men kun Nogle(tm) har mulighed for og råd til at skaffe Office, så er det naturligvis OpenOffice der skal indføres som standard. Bevares, man kan da så have Office som en valgfri ekstrabonus hvis man kommer fra Hellerup, men at kræve af folkeskolebørn at de skal investere i så dyrt et operativsystem og så dyr en officepakke for at kunne arbejde på deres skoledokumenter hjemmefra, er i værste fald udemokratisk.

Hvis jeg ikke var af den opfattelse at MSO var spild af mine skattepenge når der findes et gratis og ligeså udmærket alternativt(som jeg selv bruger både privat og til at udfærdige rapporter vedr. tests på arbejdet), ville jeg sige: fint, bare have MSO ligeså tosset I vil på jeres skolers computere - men giv dem der ikke har det derhjemme enten mulighed for og undervisning i at benytte OpenOffice - eller forær dem en MSO-licens hvis de ikke har, og samme med en Windows-licens.



Jeg er helt enig med Per.

Og en lille udfordring til dem der påstår at Word er bedre end OOo Writer. Nævn én feature der er relevant for folkeskoleelever som Word kan men som OOo ikke kan? Btw, det skal ikke være stavekontrol, vi ved alle sammen godt den suger i OOo, men en stavekontrol er på ingen måder alle de penge hver man betaler for Word.



Jeg foretrækker OpenOffice frem for MS Office. Og hvis man gemmer filerne i det rette format, vil der sjældent være problemer med at filerne ikke virker hjemme.

Ellers må man til at lære skolebørn LaTeX fra begyndelsen. Det holder meget bedre.


Hørt!!



t