Løn som freelance / deltids .NET-udvikler

Tags:    loen programmoer

<< < 12 > >>
Hej Udvikleren.

Jeg skal som opfølgning til en samtale, komme med et lønkrav til en eventuel ansættelse som freelance/deltids .NET udvikler i en virksomhed. Det er skiftende arbejdstimer, når der er noget, derfor ikke fast antal timer.

Uden at gå for meget i detaljer, kunne opgaverne gå ud på, at integrere netværksenheder i eksisterende eller nye softwaresystemer i både små lokale og større distuerede systemer. Der vil også kunne komme andre opgaver med WWW eller apps, så det er reelt set, alt hvad jeg har lært, jeg ville kunne komme til at bruge.

Jeg er ikke færdig uddannet. Afslutter 3. semester som datamatiker i den her måned, hvorefter der kun er valgfag, praktik og hovedopgave tilbage. Det skal dog siges, at jeg er blev anbefalet af min underviser i programmering til stilling, da virksomheden rettede henvendelse til ham. Ejeren af virksomheden og min underviser har kendt hinanden i mange år.

Men da jeg aldrig har været ansat i en virksomhed som programmør, så aner jeg reelt set ikke hvad jeg skal kræve. Pt. forestiller jeg mig en timeløn på 180-225 kr i timen, er det helt ved siden af ?

//Nicky



Som datamatiker kan du godt tage dig bedre betalt end det. Jeg har set folk med dårlige kvalifikationer tage op til 600 kroner i timen for freelance gigs.

MEN, du skal have i tankerne, at hvis du ikke har gode kontakter, er tilknyttet et konsulenthus eller lignende, så du kan få de gode kunder, så ender du som regel med at konkurrere med webintegratore og lignende om de små 1- og 2mandsvirksomheders visitkort websites, der som regel ligger helt nede i 100-150kr/timen. Hvis du sætter prisen højere end som så, vil den uerfarne kunde (som kunder er flest) smutte over til den halvfærdige webintegrator der kommer med et meget "bedre" tilbud. Så kan det godt være at kunden finder ud af at det nok havde været smartere at tage det dyrere tilbud en anden gang, men det er ikke dig der ender med at få pengene. Så indtil du har etableret et portefølje og et solidt netværk, kan det godt ske du er nødsaget til at tage elendig gage for uværdigt arbejde. :)



Tak for svaret :) Men det er jo ikk desideret freelance arbejde... derfor jeg skrev "freelance/deltidsansat".. det er en deltidsansættelse, uden fast antal timer :)



Det er meget relevant om du er ansat eller freelance. Hvis du er ansat har du en ansættelseskontrakt og du skal have en løn (måske efter overenskomst), feriepenge osv.

Hvis du er freelance skal du selv betale den slags, det vil sige at du skal tage mere i timen end du tror. Jeg ville ikke tage mindre end 400 i timen (+ moms, dvs til dem koster det 500 kroner i timen inkl moms). Husk du skal have feriepenge, betale skal, arbejdsmarkedsbidrag, pension, afbetale udstyr osv.

Du skal heller ikke blande de to begreber "pris" og "værdi" sammen. Det kan godt være at det lyder dyrt for arbejdsgiveren, men han får jo så noget af tilsvarende eller mere værdi. Fx. er 100.000 kroner mange penge, men for en lottokupon på 1.000.000 er det billigt. Der er værdien større end prisen.

Hvis du vil være freelance fremover kan du jo overveje at give en god pris på evt 300 kroner og gøre opmærksom på at det er "special offer". Fx. hvis du sælger et klippekort på 100 timer til dem, og får 300 x 100 forud. Hver gang du løser en opgave kan du nedskrive de 100 timer til fx. 75 og når du når 0 timer tilbage kan du sælge et mere.

Der er naturligvis det i det at du gerne vil arbejde for dem i længere tid, derfor skal du vælge en pris du kan leve af nu og i fremtiden, men husk at tænk alle omkostninger ind i det.



En datalogi eller ingeniør med mange års erfaring der arbejder som konsulent arbejder normalt for ca. 800 kr i timen.
Men det er ikke tilfældet for os studerende. Ifølge PROSA (fagforeningen) bør du gennemsnitligt forvente 34.336 kr pr. måned hvis du arbejdede 5 dage om ugen (af 47 timer). Jeg får det på en løn på ca. 200 kr i timen.

http://www.prosa.dk/raadgivning/loenstatistik/oest-for-storebaelt/programmering/3-12-aars-it-erfaring/

Syntes personligt ikke du bør kræve mere i løn pga. den økonomiske krise og lign. Og dertil siger siden 34.336 kr for folk der har 0-3 års erfaring. Der er du et sted midt imellem jo. 180-200 kr er nok fair.





Indlæg senest redigeret d. 14.01.2012 14:43 af Bruger #5097
Theis, den udregning der er da ikke helt gennemtænkt. :)


Lad os antage at man ønsker 34.000,- i løn om måneden, før skat, som lønmodtager. Det er anslået tidligere at hvis man ganger månedslønnen med ca. 1,6, har man som arbejdsgiver dækket den ansattes forsikringer, pension, mm. Altså er udgiften til en lønmodtager 34.000,- x 1,6 = 54.400,-

Det er estimeret at det gennemsnitlige antal arbejdstimer på en måned er 160,33 timer.

Dvs. at en lønmodtagers timeløn min. er 54.400,- / 160,33 = 339,30,-

Så vil man også gerne hæve bundlinjen en smule i virksomheden. 100,- pr. time er vel ok for en gennemsnitlig udvikler, hvis man er nystartet virksomhed.

Altså vil pris pr. time for kunderne være min. 439,30,-

Dertil kommer momsen: 439,30 x 1,25 = 549,13



Jeg er enig med Michael, der er meget mere i regnestykket end bare at dividere ud. Som freelance skal du selv betale for ekstra uddannelse, bøger, abonnementer til sider (MSDN), Software (photoshop, fireworks, Blend, Visual studio), pension, forsikring (du SKAL have en erhvervs forsikring hvis du er selvstændig), ferie, sygedage (hvis du bliver syg), ledige dage (du er ikke garanteret arbejde alle dage hver måned). Og der må gerne være overskud i din virksomhed, således du kan øge egenkapitalen til investering eller lignende.

Personligt tager jeg et sted mellem 600 og 900 kroner i timen, afhængig af hvor mange timer kunden køber - flere timer giver lidt rabat.

Ved ikke helt om det er 1,6 man skal gange igennem med, har hørt mere 1.25. Men stadigvæk.



Michael.
Miner beregninger er sandt nok for fast ansatte. Og der er det altså brutto lønnen. Så det er ikke noget med at gange op. Siden det er freelance har du nok ret i at det er lidt højere.

Men det der med at du lige pludselig ændre en antallet af arbejdstimer til 160,33 timer. Der står jo på siden at de beregner ud fra 37 timer om ugen. Så hvis du skal bruge PROSA's beregninger, skal du selvfølgelig bruge deres tal.

Michael Larsen. Syntes det er fuldstændig uvirkeligt at få 549,13 kroner i løn som studerende.
Ved at Netcompany giver cirka 180 kroner for studerende.



@Theis... bruttolønnen dækker bare ikke alle udgifter en virksomhed har på dig. Du glemmer som tidligere nævnt, bl.a. forsikringer, frokostordning og hvad man ellers kan få af ting betalt på firmaets regning. Så bare at dividere bruttoløn ud, synes jeg ikke retfærdiggør udregning af timeløn.

160,33 timer / ca. 22 arbejdsdage pr. måned = ca. 7,3 timer pr. dag. 7,3 timer x 5 arbejdsdage = 36,4 timer pr. uge. Så mine beregninger er rigtige nok. Eller mener du at man får 34.000,- for 37 timer?

Ja, det er uvirkeligt at få 550,- som studerende. Men det er også uvirkeligt at få en månedsløn på 34.000,- som studerende. Med mindre man arbejder 37 timer om ugen.

Hvis Netcompany giver 180,- / timen for studerende, så er de meget flotte af sig. Mindstelønnen i Danmark er ca. 100,- for dem over 18 år, og mindre for dem under 18 år. Så Netcompany giver næsten det dobbelte i løn.

At være selvstændig, og skulle betale alle udgifter selv er en HELT anden boldgade, end hvad du blot kan se på lønsedlen.

...

For Nicky drejer det sig om hvilken løn vil man have når måneden er omme og hvor mange timer kan man lægge om ugen: f.eks. hvis jeg vil have 3000,- ekstra om måneden før skat, og kan lægge 4 timer ekstra om ugen, får jeg en timeløn på 187,50 kr.

...

og ja, løn, skat, moms er nogle velsmurte maskiner. :)



Indlæg senest redigeret d. 15.01.2012 09:50 af Bruger #10216
Mindstelønnen er vidst 53,4 hvis man er under 18.




Man skal selvfølgelig ikke sælge sig selv for billigt. Alternativet er, at virksomheden skal på markedet og have en erfaren konsulent til mange hundrede kr. i timen.

Men, som arbejdsgiver ville jeg aldrig ansætte en studie-programmør til 450 kr. i timen, så der er i altså helt galt på den. Han er trods alt kun halvvejs igennem sit datamatiker studie!

Så 200 kr. i timen mens du er studerende lyder som en god deal og det giver trods alt 32000+ i månedsløn hvis man regner med 160,33 timer (som ER det korrekte Theis).

Når du er færdiguddannet og ikke har studie der skal passes, så skal du pludselig selv betale ferie, sygdom og andet som freelancer / selvstændig og så snakker vi selvfølgelig en helt anden pris.



<< < 12 > >>
t