Ordentlig webhosting i Danmark

Tags:    webhosting

<< < 12 > >>
Hej drenge,

Jeg har forgæves ledt efter et ordenligt webhotel i Danmark, men jeg er ved at give op. Jeg giver det en sidste chance, ved at spørge jer om råd, inden jeg søger til udlandet.

De fleste webhosts i Danmark kører en typisk LAMP-stak, og det er også helt fint. Siderne jeg skal hoste er ikke specielt trafiktunge, og hvis det endeligt er, så smider jeg bare det statiske på et CDN.

Men problemet er, at de enten har fuldstændigt lamme backend systemer eller ubrugelige server konfigurationer.

Tag GigaHost for eksempel - deres backend er akkurat tålelig - ved at bruge GratisDNS til DNS kan jeg leve med det. De opdaterer endda deres PHP installationer og man kan vælge mellem 5.2, 5.3 og 5.4. Men har de mod_headers eller mod_expires i deres Apache installation. Nej nej - selvfølgeligt ikke.

Jeg skal bruge et PHP Webhost hvor man enten kan rette i sin php.ini fil eller de i hvert fald har et setup der giver mening - derudover skal de selvfølgeligt have de mest gængse moduler. De skal have rewrite, expires og header moduler i apache konfigurationen og så skal jeg kunne køre flere domæner over samme konto. Desuden skal det være muligt at tilkøbe ekstra trafik - istedet for trafiklofter.

Det kan godt være at jeg er henvist til at hoste min egen server, men det ville altså være noget mere optimalt for mig hvis jeg kunne outsource den del af det.

Er der nogen forslag til steder der er værd at tjekke ud? Jeg er åben for forslag uden for landets grænser, men i så fald helst tysk eller svensk.



14 svar postet i denne tråd vises herunder
7 indlæg har modtaget i alt 48 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Led efter noget VPS. Der har du jo god kontrol over det, og der kan du også selv balancere trafikken.



Jeg vil, ligesom Mads, anbefale dig at finde en VPS. Hvis du har styr på tingene (hvilket det lyder som om du har), kan en VPS sagtens anvendes.
Har selv kørt med VPS i et godt stykke tid nu, har pånær et par timer for en uge siden har det fungeret upåklageligt. Jeg flytter snart selv til webhotel, men det bliver Gigahost, som du selv nævner, og de er efter min mening de bedste her i landet.
Så, hvis ikke Gigahost opfylder dine krav, er du nok nødsaget til at købe en VPS eller søge til udlandet :)






Hej Gustav,

Enten er det et enormt projekt du har kørende med meget potentiale, eller også har du ikke behov for alt det som du har beskrevet. Med mindre (hvilket jeg vælger ikke at gætte på) der er dårlige design valg.

Hvis det er et kommercielt projekt med indtjening kan jeg reklamere lidt her: http://www.klestrup.dk/om-klestrup-partners/kontakt/

Med venlig hilsen
Ieet





Hvis man har store krav til opsætning af serveren, vil jeg, som andre og har skrevet, anbefale en VPS. Det kræver selvfølgelig lidt mere tid, men der er også noget befriende i at have fuld kontrol over opsætning. Er det strengt nødvendigt at hoste i Danmark? Efter min erfaring kan man spare rigtig mange penge ved at vælge en VPS i fx Tyskland. Ping-tiden til Tyskland er ikke nævneværdigt højere end ping-tiden til et datacenter i Danmark.



Efter min erfaring kan man spare rigtig mange penge ved at vælge en VPS i fx Tyskland. Ping-tiden til Tyskland er ikke nævneværdigt højere end ping-tiden til et datacenter i Danmark.


Jeg vandrer lidt offtopic her.

Der er en del teori om den SEO mæssige værdi, af at hoste f.eks. dk domæner på en ikke dansk IP. Jeg har ikke selv sat mig ind i det, og er derfor ikke sikker på, om der er en forskel og hvor stor den så måtte være.

Back to topic. Det lyder rigtig nok som en VPS du leder efter.



Når man overvejer Gigahost skal man måske lige gøre sig selv opmærksom på de enorme sikkerheds- og stabilitetsproblemer de har haft igennem tiden.

Hvis du vil have seriøs hosting, køb en VPS. Det er simpelthen det eneste der duer.



Nu ved jeg ik hvad du skal bruge det til, om det er til privat test halløj eller det er proff brug.
da jeg var bosat i dk brugte jeg selv: http://www.hostcenter.dk/ - aldrig haft nogen problemer (ud over offline pga ddos en gang) - super support, hvis man ringer/skriver til dem.

nu bruger jeg 1&1 i tyskland - http://www.1und1.de/



Jeg er klar over at løsningen med en VPS - det skriver jeg også i indlægget. Og jeg har faktisk allerede en, men jeg gider ærligtalt ikke - jeg ville hellere outsource det. Det handler om uddelegering af opgaverne, og jeg vil hellere bruge min tid på andet end server vedligeholdelse. I en perfekt verden brugte jeg kun min VPS til udvikling og test.

@Kim Jensen, har du nogen anbefalinger - det lyder som om du har erfaring på det tyske marked? Som jeg også skriver i indlægget har jeg overvejet at bevæge mig ud af Danmark - egentlig kun i sammenhæng med webhosting, men en virtuelserver/hosted server kunne da også være en mulighed, hvis du har noget du kan anbefale.

@Ieet, tak for linket - og antagelserne. Men det er faktisk lidt ved siden af. Jeg har ikke ét stort projekt med potentiale - jeg har en masse mindre sider, som jeg bare gerne vil betale for ikke at skulle have ansvaret for. Jeg har bare ikke fundet nogen danske udbydere som ikke har hovedet under armen.

@Stefan Svensson - beklager at jeg ikke lige har en kilde på det her, men jeg har for nyligt læst en artikel om det, så det kommer friskt fra hukommelsen: Serverens lokation har én konsekvens i forhold til SEO - det ligger i sammenhængen mellem geolocation og domænets tld. Hvis du har et ikke lande specifikt tld (.com, .net, .org, .biz, .info ... ) og en side på dansk, som er hosted på en tysk server, så vil du i nogen tilfælde ikke blive vist i søgeresultater. Google tilbyder sine brugere at søge på forskellige parametre - blandt andet: "Sider på dansk" og "Sider fra Danmark". I ovennævnte tilfælde vil det betyde at vores .com domæne vil blive vist i sider på dansk (hvis man da har styr på sine headers/meta-tags), men ikke sider fra danmark. Havde man samme scenario med et .dk domæne ville det ikke have nogen effekt. Jeg ved ikke om der findes en løsning på det problem - men det har været en reel udfordring for amerikanske sites der har udliciteret hosting til lande uden for USA.



@Kim Jensen, har du nogen anbefalinger - det lyder som om du har erfaring på det tyske marked? Som jeg også skriver i indlægget har jeg overvejet at bevæge mig ud af Danmark - egentlig kun i sammenhæng med webhosting, men en virtuelserver/hosted server kunne da også være en mulighed, hvis du har noget du kan anbefale.


Jeg synes det er meget svært at anbefale noget. Der findes rigtig mange udbydere der ude som har fokus på forskellige områder af det at udbyde hosting. Jeg har gennem flere år haft et site hostet på VPS hos hosteurope.de uden problemer. Det skal dog siges at jeg ikke selv har valgt dem i sin tid. Jeg valgte en anden udbyder som hosteurope på et tidspunkt opkøbte. Jeg har ikke tænkt mig at flytte væk, for det virker og prisen er fornuftig.

Jeg har også et site hostet hos SliceHost i USA, som nu er købt af RackSpace. Der overvejer jeg dog at skifte. Det kører upåklageligt med meget lidt nedetid, men jeg tror jeg kan få den samme service billigere et andet sted.

Der findes også konceptet Managed VPS, hvor (går jeg ud fra) man kan betale sig fra at de står for opsætningen af serveren. Men så skal man også være villig til at betale for det. Min erfaring er at det tager lidt tid at sætte en server op første gang, men derud over passer den for det meste sig selv. Det er primært nogle opdateringer der skal køres på en gang i mellem.



Pris og kvalitet hænger ofte sammen.

Hvis du leder efter et webhotel til en almindelig hjemmeside vil jeg anbefale Meebox eller Unoeuro. De har begge sammen en god service til en god pris, samt deres servere befinder sig i Danmark. Meebox har også VPS servere. :)



Indlæg senest redigeret d. 21.03.2012 13:14 af Bruger #16502
<< < 12 > >>
t