Lære nyt programmeringssprog, hvilket?

Tags:    programmering c net asp xcode

<< < 123 > >>
Hej folkens.

Jeg står i den situation at jeg er studerende it-ingeniør på DTU, og har i den forbindelse haft java-programmering de sidste to semestre.

Jeg har fået lyst til at prøve at kigge på et nyt sprog som kan "geare" mig lidt mere/bedre til arbejdsmarkedet når jeg engang skal ud og prøve kræfter med virkelighedens udfordringer. Dog skal det selvfølgelig også være til at gå til i forhold til at jeg ikke kan afsætte flere timer om dagen til det.

De idéer jeg selv har tænkt på er c#, asp, .net og xcode.

Det jeg efterspørger er hvad der vil give mening at begive sig i krig med, i forhold til hvad jeg får brug for senere og efter min uddannelse.

Jeg er selvfølgelig også åben over for andre forslag end dem jeg selv har givet ovenfor, dette var blot dem jeg kunne komme i tanke om.

Jeg vil også sætte pris på lidt begrundelser for hvorfor jeg burde vælge det ene, fremfor det andet.

Mvh.
Jesper



22 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 27 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg snakker om asp.net, sorry forvirringen.

Hvad minder objective-c mest om, C# eller c++?
Tror mest det minder om C og C++, Objective-C er vist en afart af C, jeg er dog lidt på dybt vand her :P



Indlæg senest redigeret d. 19.04.2012 23:08 af Bruger #4487
C# er inspireret af Java som er inspireret af C++ som er inspireret af C.

C++ opstod ud af C - det er C med objekter. Det er Objective C også. Bortset fra at Objective C er inspireret af objekt strukturen fra SmallTalk. C++'s objekt struktur er skrevet ud fra hvad der gav mening i forhold til C, og Objective C er SmallTalk objekter i C.

Almindelig C kode kan køres både i C++ og Objective C - selvom der er store forskelle på deres objekt strukturer.

Så selvom ingen af dem minder ret meget om Objective C, så er det nok C++ - om nogen.



Nu hvor du er DTU'er kan du overveje http://www.kurser.dtu.dk/02393.aspx?menulanguage=da

Jeg har ikke (endnu) fulgt kurset, men det ligger Mandag aften kl. 17-21 - så der er mulighed for at tage uanset skemaopbygning



Jeg vil beskrive Objective-C som en blanding af C og SmallTalk.

Hvis ikke man kender til hverken C eller SmallTalk, så vil jeg vurdere at indlæringskurven for objective-C er lidt barsk.

På den anden side, så er eksempelvis Java og C# så ens, at det nok er begrænset hvor mange Aha! oplevelser man opnår.

Hvis udgangspunktet er Java/C#, så ville jeg vælge et ikke-managed sprog som C/C++ eller objective-C eller et funktionelt sprog som Haskell eller F#



Hvis du alligevel godt, kunne tænke dig at komme igang med et andet sprog, kan jeg kun anbefale dig, at du går igang med at lære C, det er et sprog, du som it-ingeniørende på dtu kommer til at stifte bekendskab med allerede fra 3.Semester i kurset Indlejret systemmer.



FYI: wmware kan afvikle lion osx, og xcode :) man behøver ikke en mac



FYI: wmware kan afvikle lion osx, og xcode :) man behøver ikke en mac

For OSX Client er det direkte i strid med licensbetingelserne.





FYI: wmware kan afvikle lion osx, og xcode :) man behøver ikke en mac

For OSX Client er det direkte i strid med licensbetingelserne.

Men ikke ulovligt i Danmark.



Stefan, den bliver du nød til at forklare.

Når du tager OS X i brug, så godkender du jo betingelserne. Og hvis du indgår en aftale med nogen, så er det aftalen der er gældende - uanset hvad dansk lov så måtte sige, eller undlade at sige, på givne område. Aftaler (skriftlige såvel som mundtlige) er bindende efter dansk lovgivning.



Hvor meget vås det er, ved jeg ikke om du er den rette til at vurdere.

For at en aftale kan tilsidesættes - uanset - kræver det at forbrugeren har handlet i god tro.

Du vil næppe kunne overbevise en dommer om, at du har ret til at antage at det er lovligt at bruge softwaren på en given måde, når det står i licensen at det er ulovligt - alene på grund af at du har skippet over den uden at læse. At undlade at læse en aftale som man indgår, giver ikke en de rettigheder du omtaler der.

Specielt ikke hvis du refererer til dem, som grundlag for hvorfor du ikke tog aftalen alvorligt. Hvis du gør det, så har du handlet i ond tro - og derfor diskvalificerer du dig selv til de rettigheder som aftaleloven ellers giver forbrugeren.



<< < 123 > >>
t