SEO på mine side

Tags:    seo

<< < 123 > >>
Jeg ved ikke specielt meget om SEO (Search engine optimization) men jeg har fulgt diverse råd man kan få på google webside administratoren og diverse programmer og plugins til firefox der kan fortælle forslag til at gøre ens side bedre og sådan.

Men hvis der er nogen der gider og se om der er noget jeg kan forbedre på http://scootergrisen.dk/ så gider jeg gerne høre det.

Finder der nogen programmer kan skanne ens sider og komme med SEO råd og forslag ?



26 svar postet i denne tråd vises herunder
8 indlæg har modtaget i alt 19 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ryd op i din kode, fjern inline styling og keywords. Vil du meget gerne have keywords skal du holde dig til maks. 5 på hver side.

Hvordan vil du helst præsenteres på google?
https://www.google.dk/search?q=site%3Ascootergrisen.dk&oq=site%3Ascootergrisen.dk&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8




Enig med Michael.

Keyword bloat er skidt.

Skriv godt indhold og lav ordenligt strukturerede dokumenter, så kan du slå enhver selvudnævnt SEO-ekspert på pagerank.

Google er gode til det de gør- og hvis du finder et SEO trick (læs: noget der giver dig en højere rank end du har fortjent) så vil de finde det og straffe folk der udnytter det - og så er du ikke kommet særligt langt.

SEO er bullshit af værste skuffe. Spil spillet, efter spillets regler - og koncentrer dig om at lave ordenligt indhold - det betaler sig.



kan anbefale dig at se det her hvis du vil vide mere om SEO.
http://dk.grosen.com/blog/seo-foredrag-version-to-video-1-af-3.html



Inline styling har vel ikke noget med SEO at gøre har det ?
Lyder da åndsvagt hvis en søgemaskine sætter ens side dårligere på grund af det syntes jeg.

Med keywords mener i vel <meta name="keywords" content="?"> ik ?
Jeg troede da netop formålet med det var at gøre det bedre for søgemaskiner.
Undlader i andre bare at bruge keywords helt ?

Det er min <meta name="description" content="?"> der kommer til at stå på google. Det kunne jeg nok godt skrives noget bedre. Det er fordi det er automatisk ud fra hvad emner jeg skriver om på siden sådan at jeg ikke skal skrive en beskrivelse for hver side som nogen gange ændre indhold men det skulle jeg nok helle skrive under keywords så.
Hvordan laver i jeres description ?
Sidder i og skriver det manuelt for hver eneste side ?

Nu var det ikke for at snyde det er vel ikke det SEO går ud på eller er det ? Det er mere for at gøre det optimalt.

Jesper > du må da gerne komme med link til dem.


Alle er dog velkommen til at hente den her ; Jesperbok



@scootergrisen, SEO er voodoo. Det er en ikke-videnskabelig disciplin, da intet af de tricks er dokumenteret - og hvis de er, så er det 100% sund fornuft, og ikke noget specielt.

Google gør hvad de kan for at give point til kvalitets indhold. De laver løbende ændringer i den måde de vurderer sider på - og jeg vil tro at mindst halvdelen af ændringerne er for at lukke de fejl som SEO-tosser forsøger at udnytte. Blandt andet sider med keyword bloat.

Google's intention er at kunne genkende sider med originalt indhold. Derfor er det eneste rigtige SEO-trick der findes at gøre din side så god som mulig. Det primære er at producere godt indhold - der er ikke nogen nemme smutveje her. De øvrige ting du kan optimere er markup og herunder meta-tags. Sørg for at det er så semantisk korrekt som muligt, så kort og præcist som muligt.

Inline-styling er et godt eksempel på bloat, som ikke har noget med indholdet af siden at gøre. Styling hører til i din CSS fil.

I forhold til din markup, så er følgende liste eksempler på hvad der kan bidrage til en bedre struktur og bedre semantik:
- forstå, og anvend, headlinetags rigtigt. Der er en grund til at de er nummerede. h1, h2... h6. Put den vigtigste overskrift i h1 og brug de øvrige niveauer til at strukturere din sides indhold på en meningsfuld måde.

- ARIA-roles vil også hjælpe (i hvert fald på sigt) søge maskinerne med at finde det væsentlige indhold på siden. De gør også din side meget mere venlig over for screen readers. De implementeres vha. role attributten på html tags. Se evt http://www.w3.org/TR/wai-aria/roles#document_structure_roles punkt 5.3.3 og 5.3.4 for de mest anvendte roller.

- HTML5 tags giver også en form for mening og logisk struktur til et dokument. De kan bruges som et alternativ eller supplement til ARIA roles. Elementer som header, article, aside, nav osv. Der findes et polyfil, så man kan bruge dem i gamle versioner af IE som ellers ikke kan forstå dem.

- Hvis du har billeder i din artikel, så sørg for at der er en ordentlig beskrivelsestekst i alt-attributten. Hvis det er et billede uden for tekst flow, og at det ikke har nogen betydning i forhold til indholdet af siden, så kan du bruge image-replacement. For eksempel hvis du har et logo på din side, så kan du bygge det op som et h1 tag med et a tag inden i - a-tagget indeholder din sides navn (fx scootergrisen.dk) i stedet for logoet - med din css fil fjerner du så teksten med et image-replacement hack og erstatter teksten med logoet. På den måde giver din html fil stadig mening hvis man læser den uden at have stylingen fra CSS filen, som folk med screenreaders, eller søgemaskiner, gør.

Helt generelt, så vil de fleste ting der gør din side mere anvendelig for synshæmmede eller handicappede også have en positiv effekt på søgemaskinernes vurdering af din side... Det er ikke SEO - det er sund fornuft og almindelig logik. Folk der prøver at bilde dig andet ind er enten tossede, eller ude på at snyde dig.

Og så siger vi tak for i aften.



Indlæg senest redigeret d. 26.10.2012 01:03 af Bruger #17015
Inline styling har vel ikke noget med SEO at gøre har det ?
Lyder da åndsvagt hvis en søgemaskine sætter ens side dårligere på grund af det syntes jeg.

Med keywords mener i vel <meta name="keywords" content="?"> ik ?
Jeg troede da netop formålet med det var at gøre det bedre for søgemaskiner.
Undlader i andre bare at bruge keywords helt ?

Det er min <meta name="description" content="?"> der kommer til at stå på google. Det kunne jeg nok godt skrives noget bedre. Det er fordi det er automatisk ud fra hvad emner jeg skriver om på siden sådan at jeg ikke skal skrive en beskrivelse for hver side som nogen gange ændre indhold men det skulle jeg nok helle skrive under keywords så.
Hvordan laver i jeres description ?
Sidder i og skriver det manuelt for hver eneste side ?

Nu var det ikke for at snyde det er vel ikke det SEO går ud på eller er det ? Det er mere for at gøre det optimalt.

Jesper > du må da gerne komme med link til dem.


Inline styling er et fy-ord for Google. Hvis du prøver at køre din side i Googles Page speed test så vil du se det er noget de fraråder.
Det er fordi at jo mere inline du har, jo mere skal sendes til din klient før browseren kan begynde at arbejde.
Hvis du sender mindre afsted kommer det hurtigere frem og den kan hurtigere begynde at simultant bearbejde det du linker til (css, javascript etc).
Så jo det har betydning på din SEO.

Keywords er en god ting fordi så kan en søgemaskine se hvad denne side handler om, men der er en mængde der er anbefalet fordi ofte så vil folk bare gerne have besøgende og skriver dermed 100 keywords for at ramme hver enkelt udgave eller ting bare det fjerneste relateret hertil for at få besøgende, clicks, tjene penge på deres reklamer etc. og derfor tager søgemaskinerne dig ikke seriøst.
Så find ud af hvad dit indhold omhandler og sæt dette på din side.
Enten kan du altid sætte de samme keywords som dit site primært omhandler på alle dine sider, eller du kan finkorne det lidt mere.
Ved ikke hvordan det er muligt for dig, men i ASP.NET ville du kunne sætte keywords på din enkelte side, og på dit overordnede layout (masterpage/layout i MVC) kan du se om keywords har noget indhold og gøre ingenting, ellers sætte det standart for hele dit site.
Så kan du finkorne dit content på din side hvis du gider, og ellers sættes altid det primære dit site henvender sig til.

Med description kan du selv lave det så smart som du selv vil gøre det.
Du kan bruge noget af dit indhold, selv skrive det, eller have noget standart beskrivelse der altid gør sig gældende.
Så kan du eventuelt gruppere det som du ønsker med at htmlgrisen -sider altid har denne description, og ellers selv henter noget af det indhold på din side som du afkorter til description.
Lig her mærke til hvad Google anbefaler dig af længde for der er en grænse for hvor meget der kan vises på søgemaskinerne.

Det er også vores pointe at hvis du ikke laver noget hvor du forsøger at komme højere op end dit indhold kvalificerer sig til, og du generelt har lavet og struktureret din side godt så hjælper det i sig selv - ihvertfald på den lange bane for du skal huske Google skal også have tillid til du bliver på markedet før du får noget videre rang.
Mener det er et år dit site skal være før du får nogle rangmæssige ting fordi de vil sikre sig du er seriøs og vil forblive en aktiv spiller så du ikke er kørende i 6 måneder og så forsvinder - så kunne andre ældre spillere have været bedre at have præsenteret måske.



<meta name="keywords" content="?"> <-- bliver ikke læst af søgemaskinerne længere, det har det ikke gjort i over 2-3 år nu.

<meta name="description" content="?"> Har igen ikke så meget SEO værdi, det er mere til brugerne som bruger søgemaskiner. En god description kan skaffe dig flere kunder. OG ja hvis det er det skal være godt, skal du gøre det helt selv manuelt.



@Brian, Jeg synes ikke, at man kan kalde sund fornuft for en videnskab, og så forbyde at andre stadig kalder det sund fornuft. Der er intet SEO-agtigt i det jeg har skrevet, som ikke allerede er gjort, hvis man er god til sit håndværk.

SEO er i mine øjne et bullshit-buzzword. Der er ingen SEO-tricks, som ikke er blackhat-agtige, som ikke udnytter huller i søgemaskinernes algoritmer, som ikke har med kvalitetsindhold og godt struktureret indhold at gøre.

Jeg ville aldrig anbefale nogen at bruge energi på SEO - men jeg vil altid anbefale folk at lave et ordenligt stykke håndværk. Godt håndværk er ikke voodoo - det er sund fornuft.

Det kan godt være at du synes det er en ubetydelig forskel - men det synes jeg nu ikke det er.

Skal vi lave en "Dansk Karakter Optimerings"-business, hvor vi lærer skolebørn grammatik og sælger det til forældrene som DKO. En helt ny revolutionerende teknik, som forbedrer dine børns karakterer i faget Dansk. Det er der sikkert penge i...

:-)


Jeg er dybt uening, bare fordi du ikke kan lide/finde ud af at tiltrække besøgende til din side uden at bruge black hat betyder det jo ikke at det ikke kan lade sig gøre - det eneste det betyder at at du ikke kan finde ud af det. Og ja, det handler vel om at tiltrække besøgende?

Jeg tror også du tillægger ordet SEO noget andet end jeg selv gør, og ja meget handler om at vide had man laver. Men at sige det er sund fornuft er fornærmende mod de personer som ikke ved hvordan det skal gribes an. Alle kan jo ikke sidde foran computeren hver dag og kode løs - der er nogle der bruger deres tid anderledes og hyrer nogle til at lave de her "åbenlyse ting". Og hvorfor skulle de ikke også det? - også selvom det er trivielt? Det giver da mere mening at udlicitere trivielle ting end ikke-trivielle ting?

Når jeg tænker SEO tænker jeg forskellige ting:

1: Optimer siden således der er en logisk struktur, alle sider ses og læses og tingene er nemme at finde
2: Opbyg siden korrekt h1, h2, h3 titler osv.
3: Lav kvalitetsindhold, af to grunde - for at give brugerne det de kom efter og samtidig give andre en grund til at linke til dig (dette er det mest værdifulde efter min mening - altså omkring SEO)
4: Trække trafik ind fra eksterne kilder (facebook, G+, nyhedstjenester, blogs, osv. )
5: Gøre det hele bevidst - specielt nummer 3

Se evt. et konge eksempel hvordan det kan gøres, det her er SEO af meget høj kaliber: https://plus.google.com/107018355063274719222/posts/Tvjc9eREort

Det med at det ikke er en eksakt videnskab - helt ærligt - hvad er? Web design? Web udvikling? Web side konvertering, Web side optimering?

Hvorfor skal noget være en eksakt videnskab før det er relevant for dig? Det virker underligt at bruge det som argument...



Lige præcis.
Ikke fokusere på at få en høj rang men lav din side rigtigt med godt indhold så vil Google belønne dig. Måske ikke nu men når tiden er inde. Om end ikke for andet end at dit indhold vil være godt og have alder der beviser dets værdi.



Jeg ved ikke specielt meget om SEO (Search engine optimization) men jeg har fulgt diverse råd man kan få på google webside administratoren og diverse programmer og plugins til firefox der kan fortælle forslag til at gøre ens side bedre og sådan.

Men hvis der er nogen der gider og se om der er noget jeg kan forbedre på http://scootergrisen.dk/ så gider jeg gerne høre det.

Finder der nogen programmer kan skanne ens sider og komme med SEO råd og forslag ?


Jeg er 3-5 pdf filer med seo, du kan bare sige til hvis du vil have dem ;)



<< < 123 > >>
t