Hvordan beskytter jeg mit website mod copycats?

Tags:    webdesign copyright

<< < 123 > >>
Hej alle.

Jeg står i den uheldige situation at folk på nettet direkte ripper hvordan jeg præsentere data samt funktioner på mit site https://internettjek.dk, der sammenligner priser fra internetudbydere.

Nogen der ved hvordan jeg står rent juridisk i denne situation, og har råd og vejledning til hvordan jeg kan beskytte koden samt det visuelle design?







Hej med Jer,

Det er fint nok at diskutere en sag, men når modparten linker til vores site og kommer med beskyldninger så skal man altid huske der er 2 sider af en sag.

Lad mig starte i 2010 hvor Internetjek.dk ikke fandtes.

Her har Simon oprettet en nøjagtig kopi i 2011 af Internetpriser.dk, som vi så pænt beder ham om at fjerne... vi kan starte med hans første indrømmelse:
Simon Juhl <mail@pricebook.dk>
01/10/11

til mig
Hej

Kan godt se at det gik lige hurtigt nok med at få den side stykket sammen. Jeg har fjernet det der var unik tekst for din side og der skulle nu ikke være mere at komme efter :)

God weekend

Mvh.
Simon Juhl


Dernæst har Casper Schneidereit med sit gamle tv-pakker.dk haft samme problem:

24/02/12
Vi skal i samme ombæring iøvrigt gøre dig opmærksom på, at du også har samme problem ifht. tv-pakker.dk, hvor Casper så sent som i septembers bad dig fjerne lighederne, hvilket du efterkom, dog er du gået igang påny med pricebook.dk.

Her har vi haft en dialog kørende med Casper, omkring Simons mange plagiater, hvor det er kode, tekster, ikoner osv. der bliver snuppet.

Siden da er der løbet meget vand under broen, og det er blevet til gentagne mails hvor vi beder ham fjerne vores tekst, funktioner, egne designs og knapper. så sent som i går har jeg sendt ham en liste over funktioner han har kopieret for nyligt:

Vores "Bestil Her" knap har vi haft siden 2010.
Vores "Udvid Funktion" har vi i mailen af 24/2-2012 påpeget var vores ide.
Vores "Trustpilot API integration" har vi haft siden 2012.
Vores "Postnummer søg" har vi haft siden 2010.
Vores "Teknologi opdeling" har vi haft siden 2010.
Vores "Søg uden binding" har vi haft siden 2010.
Vores "Tabelopsætning" rækkefølge (Download/Upload/Oprettelse/Pris md./Pris 6 mdr) har vi haft siden 2010.
Vores betegnelser "Mulighed for TV, Fastnet" har vi haft siden 2011.
Vores "Tilbehørs søg" har vi haft siden 2012.
Vores "Check-out" besked har vi haft siden 2011.


Trist men sandt.

[REDIGERET SÅ DER IKKE ER WOT]

Vi koder selv alt fra bunden, her har vi et hold på 5 programmøre der næsten hele tiden udvikler nye ting.

Derudover kan det tilføjes at vi har en crawler der selv opdaterer priserne hver 3. time på alle forbindelser. Den er lavet lidt som en editor i samme layout som vores site, hvor man blot klikker på de tal/tekst ud fra hvilket felt i forbindelsen der skal holdes øje med samt en API aflæsning hos udbyderne... meget brugervenligt.

Vi har i hvert fald vores på det tørre.

p.s. Jeg skriver Simon fordi det er Simon der står bag.

Mvh
Internetpriser.dk




Indlæg senest redigeret d. 14.01.2015 08:41 af Bruger #21080
Kan i ikke tage jeres børnehave et andet sted hen? Dette site er for udviklere med udviklere spørgsmål. Havde i oprettet en diskussion om etiske retningslinjer fint. Men mudderkastning er altså ikke gavnligt for dette forum. Skulle gul og grøn stue stadig være uenige må i finde en advokat der vil snakke med jer i stedet for.

Undskyld surt opstød!



Indlæg senest redigeret d. 14.01.2015 07:42 af Bruger #17368
Mikkel forstå mig ret, jeg kan sagtens følge dig og vi var da gerne foruden, men når man linker og beskylder en modpart for noget uden belæg, så må man forvente en eller anden form for reaktion, især når flere hopper på limpinden.

Der er trodsalt smidt snart 10 år i projektet + adskillige hundrede tusinde kroner, der nu gavner knapt 2000 besøgende om dagen, så gider vi ikke have det ry for dem der bare snupper andres ideer, når vi var først.



#Mikkel

Kan i ikke tage jeres børnehave et andet sted hen?...

Tag dig dog sammen eller tag din egen opførelse med et andet sted hen.
Jeg ser intet problem i at man som modpart reagere på en DISKUSSION som handler om en selv. Hvis du har et problem så kontakt en moderator og få diskussionen fjernet, men lad vær med at te dig.

#MOA
Jeg tror ikke der er nogle på denne side der har taget den ene eller den andens part. Vi blev spurgt om hvad man gjorde, og vi svarede derefter.



Mikkel forstå mig ret, jeg kan sagtens følge dig og vi var da gerne foruden, men når man linker og beskylder en modpart for noget uden belæg, så må man forvente en eller anden form for reaktion, især når flere hopper på limpinden.

Der er trodsalt smidt snart 10 år i projektet + adskillige hundrede tusinde kroner, der nu gavner knapt 2000 besøgende om dagen, så gider vi ikke have det ry for dem der bare snupper andres ideer, når vi var først.




Adskillige hundrede tusinde ligefrem....

Og du skriver "flere hopper på limpinden". Der er ikke nogen i tråden som har gjort andet end at svare manden efter bedste evne. At han - måske - tager røven på os, kan vi ikke gøre så meget ved. Der er jo ikke ligefrem cpr-registrering ved brugeroprettelse ;-)



cristian @ 14.01.15 10:54
Jeg tror ikke der er nogle på denne side der har taget den ene eller den andens part. Vi blev spurgt om hvad man gjorde, og vi svarede derefter.


Nej men stemningen kan hurtigt vende, når man kun ser en parts udtalelser... vores logo blev pludselig også nævnt, her kan jeg blot tilføje at jeg lavede det ud fra Martin Thorborgs anbefaling "Brug 5 minutter på dit logo" og Skypede lidt med ham for år tilbage. Buen har endda en lille historie.

Men alt er efter bogen og vi har fået registeret varemærke og godkendt fra flere parter, at vores logo ikke overskrider nogen rettigheder og endeligt DKPTOs godkendelse.

Brian (den rigtige) @ 14.01.15 10:59
Adskillige hundrede tusinde ligefrem....

Og du skriver "flere hopper på limpinden". Der er ikke nogen i tråden som har gjort andet end at svare manden efter bedste evne. At han - måske - tager røven på os, kan vi ikke gøre så meget ved. Der er jo ikke ligefrem cpr-registrering ved brugeroprettelse ;-)

Ja undlod at uddybe, men vi har haft 5 versioner af sitet og har de seneste par år haft meget fokus på vores eget CMS med et hav af features, samt vores crawler. Det løber op, og man kan se på regnskabet at prisen for det hele over alle år koster lidt.. men resultatet er også over tusinde besøg om dagen uden betalt trafik.

Forstået :-) ville bare pointere at vi ikke er ude på at træde nogen over tæerne.. syntes vi gennem tiden har udvist ret stor tålmodighed med modpartens "lån".



Indlæg senest redigeret d. 14.01.2015 11:23 af Bruger #21080
Alle parter plagierer hinanden og sådan er det bare.

MOA det er fint nok du mener Simon plagierer jeres funktioner.

Men at du beskriver dine funktioner i overskrifter kan ikke bruges til en flyvende fis, så i må sammenligne funktionalitet og resultat for at vise eller modbevise ejerskab og kopi:

Vores "Bestil Her" knap har vi haft siden 2010.
- Webshops har "Bestil her" funktioner.

Vores "Udvid Funktion" har vi i mailen af 24/2-2012 påpeget var vores ide.
- Sådan en findes på sider der viser mange informationer.

Vores "Trustpilot API integration" har vi haft siden 2012.
- Trustpilot har et API og mange har integration til det.

Vores "Postnummer søg" har vi haft siden 2010.
- Det har postdanmark sikkert også.

Vores "Teknologi opdeling" har vi haft siden 2010.
- Kategorisering af information

Vores "Søg uden binding" har vi haft siden 2010.
- Søgefunktion der søger i noget information.

Vores "Tabelopsætning" rækkefølge (Download/Upload/Oprettelse/Pris md./Pris 6 mdr) har vi haft siden 2010.
- Strukturering af data. Fint. Rækkefølgen er ikke patenteret.

Vores betegnelser "Mulighed for TV, Fastnet" har vi haft siden 2011.
- Tekst og formulering. Rettigheder til standard formulering i dansk sprogbrug er vist umulige at opnå.

Vores "Tilbehørs søg" har vi haft siden 2012.
- Igen en søgefunktion der søger i data.

Vores "Check-out" besked har vi haft siden 2011.
- Igen noget med webshops.

Sådan helt ærligt, bør i tage jeres sag internt på mail. At involvere offentligheden beviser mangel på forståelse for alle parter. Hvis en af parterne føler sig uretmæssigt behandlet mellem sagens parter bør i tage sagen med en advokat. :o)

Jeg vil sige held og lykke til jer begge med jeres projekter. Den der har mest energi til at finde på noget nyt vinder markedet. God fornøjelse. :o)



Jeg synes faktisk denne video af Martin Thorborg beskriver meget godt hvordan alt det her kopiering/inspiration skal/bør foregå.

https://www.youtube.com/watch?v=5Pl6tkV6Y5c

Det er som omm nogen forventer man kan tage patent på helt simple ting, men så simpel er verden altså ikke.



Michael Larsen det er skrevet i punktform, der stikker mere under, men nu vil jeg bruge min tid på den næste store opdatering, den kan ikke blive kopieret heldigvis, da vi har eksklusivaftaler med hele bundtet.

Andreas Peter Høgfeldt Andersen nu er nogle af de ting der er kopieret sådanne ting som jeg har brugt mit betalte Illustrator til at tegne, og så fundet på konkurrentens site :-) det er der copyright på.

Eller vores tekst.. så vi bliver straffet af søgemaskinerne for dublicate content.

Men ellers så skal man da bare finde inspiration i den store verden, nogle ting kan bruges meget effektivt i en ny vinkel.



Indlæg senest redigeret d. 16.01.2015 14:18 af Bruger #21080
Ja, det er jo klart at man må ikke tage et billede direkte, det er jo beskyttet af ophavsretsloven.

Og man må heller ikke direkte kopiere en længere tekst - det er også beskyttet. Mindre dele af en tekst som kan anses for generelt som f.eks. "Her er den bedste top-10 liste af internetudbydere" er jo naturligvis ikke beskyttet.

Selve ideer eller måder selve designet opbygges på er ikke beskyttet.

Så hvis der er tale om noget beskyttet bør man jo gå til en advokat, hvis ikke man kan løse det sammen i fredelighed.



<< < 123 > >>
t