Hvordan beskytter jeg mit website mod copycats?

Tags:    webdesign copyright

<< < 123 > >>
Hej alle.

Jeg står i den uheldige situation at folk på nettet direkte ripper hvordan jeg præsentere data samt funktioner på mit site https://internettjek.dk, der sammenligner priser fra internetudbydere.

Nogen der ved hvordan jeg står rent juridisk i denne situation, og har råd og vejledning til hvordan jeg kan beskytte koden samt det visuelle design?







Har du et link til en af kopisterne og hvordan får du selv fat i data fra udbyderne?





Eksempel på en af dem:

Fold kodeboks ind/udKode 
<- Synes det er direkte tarveligt at gå så tæt på vores opsætning.

Link bevidst ikke til dem - Har de ikke fortjent ;)

Kombi af manuelt arbejde og webscraper.









Indlæg senest redigeret d. 12.01.2015 13:38 af Bruger #21040
Civilt søgsmål for overtrædelse af ophavsretten er den juridiske vej. Den tekniske vej er at finde ud af med logfiler, hvordan de fisker data fra dig. Og så luk af for dem i koden, hvis requestet kommer fra dem.



Okay, har også taget kontakt til en advokat for at få ham til at kigge på sagen.

De henter ikke prisdata fra mig, men har i stedet kopieret den måde hvorpå vi præsentere internetabonnementer i vores prissammenligning.

Men ja, må vente og se hvad advokaten siger nu.



De henter ikke prisdata fra mig, men har i stedet kopieret den måde hvorpå vi præsentere internetabonnementer i vores prissammenligning.


Jeg kan ikke forestille mig hvorfor du syntes det er det værd at beskytte "din" grafiske opsætning. Jeg forstår godt at du har lavet en hjemmeside, udtænkt et design og eksekveret det. Hvis andre så aber efter er det selvfølgelig træls, men så igen......

Jeg kan ikke se hvordan man som hjemmeside ejer kan kalde noget SIT design. Ja man kan have en unik kombination af farve og stil, med et logo som så er DIT. Men en hjemmeside er præfabrikeret elementer som du sætter sammen, inden for en vis albue rum sat af industrien.

Så ser jeg det er fordi at du skal indsætte en masse grafiske elementer i din side som du HAR copyright på. Men dette ser jeg ikke på din side, og hvis jeg så fjerner de grafiske elementer er HTML strukturen så stadig din?

Det kan godt være man syntes jeg er en røv for at sige det, men hvis de nu (for diskussionens skyld) havde vist kattefoder. Havde du så også reageret? Eller reagere du kun fordi de viser det samme indhold som dig?

I stedet for at bruge penge på en advokat, hvorfor satser du så ikke på et produkt med bedre indhold. Og hvis de så går efter indholdet så har du noget med guf på. Lidt ligesom det man kunne læse på version2 på et tidspunkt med et firma det fik taget data fra google maps eller noget i den stil.

De tegnede til sidst deres firma navn i havet med kort koordinater som konkurrenten selvfølgelig tog og viste på deres egen side, "Ja det ved vi ikke hvordan endte der?!?".

Vh



Indlæg senest redigeret d. 12.01.2015 19:04 af Bruger #17719
Man har ikke copyright på ideer for hjemmesider. De har fuld ret til at lancere en konkurrent til din side, så det kommer du juridisk ingen steder med.

Jeg kan godt finde nogle ting der minder om hinanden på de to sider, men også ting der ikke gør. Og det er næsten uundgåelig når det er to direkte konkurrerende sider.

Man vinder ikke en konkurrence ved at fjerne konkurrenten, men ved at være bedre.



Kan sagtens følge jer, men må der være en eller anden form for retningslinjer angående kopiering af konkurrenter. Siden omtalt er jo bygget som en ren kopi af henholdsvis momondo's gamle design og internettjek.dk.










Kan sagtens følge jer, men må der være en eller anden form for retningslinjer angående kopiering af konkurrenter. Siden omtalt er jo bygget som en ren kopi af henholdsvis momondo's gamle design og internettjek.dk.


Og ej at forglemme at deres logo minder til en vis grad om EDBPriser/Hifi Priser/Spil priser ...

Men som andre siger, hvorfor bruge energien? Sådan er det med design, uanset hvor irriterende det er. Hvis det minder om Momondo, så har du vel egentlig også rippet deres side?

www.eb.dk og www.bt.dk - skulle de også flyve i flæsket på hinanden?

Og hvad end er, mener du selv at du er den første til at bruge lige præcis den måde at præsentere data på? For det tror jeg ikke...

Var jeg dig, ville jeg lade det ligge... internettet er et slaraffenland for kopister - og det er både trist og godt på hver sin måde :)




Mhs. til Momondo mente jeg deres menu struktur. Har skam ikke kopieret noget fra nogen.

Men ja, måske rigtigt nok. Det er sku for nemt at lave kopiere af hinandens sider desværre. Måske der burde være noget lovgivning på det område så det bliver bare lidt skærpet.



Men ja, måske rigtigt nok. Det er sku for nemt at lave kopiere af hinandens sider desværre. Måske der burde være noget lovgivning på det område så det bliver bare lidt skærpet.


Nu jeg tænker mig om, så tror jeg måske at reglerne lidt groft sagt kan forklares:

Laver man noget magen til fra bunden, så er det helt ok. Kopierer man HTML og CSS, så er det ikke OK.

Og da din er lavet med divs, og hans med tabeller, så det er det første udfald..



<< < 123 > >>
t