Selvlært programmør

Tags:    uddannelse

Hej,

Jeg har i et par år nu, gået og leget med mine egne hjemmesider. Jeg ville have søgt ind på datamatiker uddannelsen, men da økonomien ikke er til det, før om nogle år pga bil lån.

Så ville jeg gerne høre jeres meninger, kan man blive selvlært, og forsat blive en rigtig god programmør?

Derudover ville jeg høre om i kan anbefale mig nogle bøger, hjemmesider osv at kigge nærmere på.

Sidst men ikke mindst, jeg kan se der findes kursuser, hvor man kan lære de forskellige sprog, kan de overhovedet anbefales?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Chris Sørensen



43 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Gå ikke glip af disse bøger i hvertfald, hvis udvikling er din interesse.

- Objekt Orienteret Analyse og Design
- Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development

Desuden kan jeg anbefale dig at kigge på et stærkt objekt orienteret sprog, som f.eks. Java eller C# (.NET), da dette både vil give dig et godt udgangspunkt for at lære andre teknologier, samt er der gode job muligheder ved at kunne disse to sprog, som minimum.



Indlæg senest redigeret d. 21.09.2013 12:26 af Bruger #4487
Hej

Uddannelse er et must, hvis du vil være professionel, netop af grunden til at du spørger "Hvad er OOP?". Du ved ikke hvor meget, du ikke ved, og du ved ikke, hvad du skal kigge på og hvorfor.
Jeg selv havde programmeret en hel del, inden jeg startede på datamatiker uddannelsen (for snart 15 år siden), og mente selv, at jeg var en dygtig koder...det fandt jeg så ud af, at det var jeg ikke, og uddannelsen gør dig heller ikke til at god programmør. Men du lærer det basale og hvad du skal arbejde mere på, så du får et godt fundament at bygge videre på, og det er MEGET sjældent hos autodidakte.

Men at tage en datamatiker uddannelse, fordi du vil lave lidt på din egen hjemmeside, det er nok overkill.



Hej,

Jeg har i et par år nu, gået og leget med mine egne hjemmesider. Jeg ville have søgt ind på datamatiker uddannelsen, men da økonomien ikke er til det, før om nogle år pga bil lån.

Så ville jeg gerne høre jeres meninger, kan man blive selvlært, og forsat blive en rigtig god programmør?

Derudover ville jeg høre om i kan anbefale mig nogle bøger, hjemmesider osv at kigge nærmere på.

Sidst men ikke mindst, jeg kan se der findes kursuser, hvor man kan lære de forskellige sprog, kan de overhovedet anbefales?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Chris Sørensen


Der er også den mulighed, at du tager et SU-lån.. Ikke at det skal være en sovepude, at man bare kan tage det.. Men det kan være at det er nok, til at få dig igennem studietiden.. Efterfølgende vil du under alle omstændigheder stå bedre rustet, hvad end du skal have et job, eller arbejde for dig selv.. Du kan læse om SU lån her

Mvh
Andreas


dette er en 1år gammel tråd



Indlæg senest redigeret d. 18.09.2013 17:37 af Bruger #3427
Ikke har pengene til at blive datamatiker?

Den forstår jeg ikke lige, er det fordi SUen er for lav eller hvordan?

Men jo du kan da sagtens blive en glimrende programmør som selvlært, problemet opstår når du skal søge arbejde da de fleste arbejdsgivere gerne vil have nogen med en uddannelse.

Hvis du dog kender nogen eller ved du har mulighed for at få et arbejde et sted, så ville jeg da anbefale bare at gøre det.


Til det sidste snakker du om bøger osv., men du snakker ikke om hvilkesprog du gerne vil lære (C#, C++, Java osv.)

Jeg vil nok anbefale dig at kigge på OOP generelt, jeg har desværre ikke lige et link eller lignede.



Indlæg senest redigeret d. 29.07.2012 19:25 af Bruger #11386
Hej Casper,

For at starte med det uddannelsen, så ja, det er pga su'en er for lille, da jeg har for mange faste udgifter de næste 3 års tid, på mit billån.

Jeg regner med at jeg skal videre udvikle på mine egne hjemmesider. Regner ikke med jeg skal arbejde for andre, ellers er det bare for at kunne lave nye moduler/ funktioner på min egen hjemmeside.

Jeg ville gerne lære noget om PHP, Java, CSS. Ellers hvordan man lære at lave en god SEO, hvordan man sikre om ens hjemmeside er sikker (imod hackere).

Hvad er "OOP"?

Jeg kan se du er spil udvikler, hvor svært er det at lære? For jeg kunne godt tænke mig at lave spil, til en af mine hjemmeside.

Hej Martin,

Webudvikling har helt sikkert min interesse, jeg ønsker at kunne leve at det, som selvstændig i fremtiden :) Ellers bare som en hobby.

Tak for dine links, jeg kigger lige på dem :)

Med venlig hilsen

Chris Sørensen



Indlæg senest redigeret d. 29.07.2012 20:01 af Bruger #17319
Hvis du "kun" vil lære noget om PHP, Java(Script) og CSS, så vil jeg ikke anbefale, at du tager datamatiker ... så er det nok mere noget i stilen med webintegrator du leder efter. Selvom det nok ikke ville skade, at tage datamatiker uddannelsen med henblik på, at blive bedre til, at programmere, så er det ikke de områder datamatikeruddannelsen henvender sig til.

Og hvis du har dine egne hjemmesider og ikke kender noget til OOP (Object Orienteret Programmering) så ville jeg da se, at læse lidt op på det. Der kan læses om det i det fleste PHP programmeringsbøger.

Alt efter hvilken type spil du gerne vil udvikle, så er det bare, at gå igang med det samme: Spil kan sagtens udvikles i javascript, html, css. Men jeg vil evt. gå lidt den anden vej og anbefale du læser nogle Flash / ActionScript 3 bøger om emnet, da de giver en god viden om hvordan - og hvad det indeholder, at udvikle spil. Jeg kan evt. anbefale "ActionScript 3.0 Game Programming University" ... det er til Flash som er ved, at uddø ja, men de fleste ting du lære i bogen vil du på en eller anden måde kunne oversætte til hvilket som helst anden sprog.



Hejsa Chris

Man kan sagtens blive en rigtigt dygtig udvikler ved at gå udenom en uddannelse og blive selvlært. Dog som det allerede er påpeget så bliver problemet måske lidt at på et tidspunkt kan det være du gerne vil arbejde for nogle andre end dig selv, og her bliver der oftest set meget grundigt på dine papirer og på trods af du kan være på niveau (eller bedre) end andre kandidater kan de oftest tage din plads alene på grund af uddannelsespapirer.

Du siger dog at du ikke vil arbejde for andre, og hvis du så dermed "bare" har dit eget firma og tjener penge sådan kan jeg ikke se hvorfor du ikke kunne tage datamatiker i dagtimerne, så arbejde på dine sider og dit eget firma om eftermiddagen efter du har lavet lektier og projekter.
Ellers prøv eventuelt at snakke med din bankmand/dame om du muligvis kan få låst dine lån i en periode eller få dem gjort rentefrie i en periode så kan det være det kunne lade sig gøre.

Hvis det stadig er en no-go for dig, så hvis ikke nu så overvej senere at tage den uddannelse da det kan være svært at blive ved at klare sig på ens evner uden papirer da tingene kan ændre sig og man har andre behov i fremtiden og der ville det være synd du blev sorteret fra på grund af sådan en dum bagatel.

Derudover fortryder jeg faktisk nu selv jeg ikke selv tog noget yderligere uddannelse dengang fordi at selvom det er hårdt og svært på SU, så kan det være endnu sværere når du kommer længere i livet da du der oftest er bundet langt højere af økononomi af bil, ejer-lejlighed eller bolig, vand, varme, børn, kæreste, forsikringer, og alt muligt andet der ikke var tidligere.

Objekt Orienteret Programmering er noget som er rigtigt vigtigt at kunne uanset om det er til webudvikling, applikationsudvikling, eller apps eller hvad du laver. Dertil hører selvfølgelig også Objekt Orienteret Analyse og Objekt Orienteret Design, og her kommer også rigtigt mange overvejelser og ting du vil have behov for når du begynder at se nærmere på din storage-løsning - uanset hvad format det bliver - Database og SQL, XML og LINQ, CSV-filer, flade tekstfiler eller hvad der nu end er behov for.



Hej Dan,

Selvfølgelig kan det godt være at andre sprog, ville være en nyttige end "blot" lige dem jeg nævnte. Men det er nok dem, jeg ville tænke jeg ville gøre mest brug af.

Jeg har bare høre at webintegrator uddannelsen er "spild af tid", altså at det man lære der, kunne man lige så godt selv lære. Det er hvad jeg har hørt fra andre.

Jeg beklager jeg ikke viste hvad OOP stod for :s
Men jeg betaler og af og til andre, for at udvikle nogle ting for mig, så det er naturligvis drømmen, at selv kunne gøre det en dag.

Jeg ville helt sikkert tage et kig på det du har anbefalet mig, og tænke over det.



Hej csharper,

Tak for din mening, jeg ville tage et grundigt kig på det du har anbefalet mig. :)

Jeg ville tage en snak med banken på onsdag, om det ville kunne lade sig gøre, trods jeg tror det ikke, mener en bil skal være betalt ud efter et antal år.

Hej Robert,

Jeg beklager igen, at jeg ikke lige kendte forkortelsen. Jeg ved der er meget jeg ikke ved noget om, og det er netop meningen med denne tråd, for at få jeres vurderinger, om det kræver en uddannelse eller ej. Jeg ved at man ikke ved alt efter de 2,5 år datamatiker tager.

Det er ikke fordi jeg KUN vil lave lidt på min hjemmeside, men at det skal blive en levevej, og så jeg kan blive fri for at betale mig fra at få lavet mine ændringer, når jeg har pengene til det.
Det skal jo ikke forstås at jeg kun vil lave et par timer på den om ugen, men bruge en masse tid på at få den til at vokse, og forhåbentlig blive stor.






Ok, så misforstod jeg :-)
Men jeg mener stadig, at en uddannelse er en nødvendig base, når man vil arbejde professionelt. Der ér selvfølgelig nogle gamle gutter, som ikke har uddannelsen, og som fik arbejde, inden der var så mange uddannelser, men tiderne har ændret sig.

Systemerne, vi laver i dag, er større og mere komplekse, og kvaliteten skal være større og kunne håndtere de tåbeligste brugere og deterministiske hackere og alt muligt andet på kryds og tværs af internet, i skyen, på mobile devices og alt muligt. Der er simpelthen for mange ting at sætte sig ind i, til at det er muligt at gøre det selv.

Bare min mening :-)



t