Selvlært programmør

Tags:    uddannelse

Hej,

Jeg har i et par år nu, gået og leget med mine egne hjemmesider. Jeg ville have søgt ind på datamatiker uddannelsen, men da økonomien ikke er til det, før om nogle år pga bil lån.

Så ville jeg gerne høre jeres meninger, kan man blive selvlært, og forsat blive en rigtig god programmør?

Derudover ville jeg høre om i kan anbefale mig nogle bøger, hjemmesider osv at kigge nærmere på.

Sidst men ikke mindst, jeg kan se der findes kursuser, hvor man kan lære de forskellige sprog, kan de overhovedet anbefales?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Chris Sørensen



43 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil godt indrømme at jeg ikke kender til så mange sprog, det jeg har arbejdet med on and off, det er PHP, HTML og CSS. Så jeg har stadig meget at lære.

Hvad har udgifterne været til uddannelsen?



Jeg vil godt indrømme at jeg ikke kender til så mange sprog, det jeg har arbejdet med on and off, det er PHP, HTML og CSS. Så jeg har stadig meget at lære.

Hvad har udgifterne været til uddannelsen?


Jeg vil stærkt anbefale dig at kigge på OOP. Det gør det så meget nemmere at lære nye sprog der bruger det.

De eneste udgifter har været at komme fra Århus til Grenå med bus, hvor buskortet koster 562kr om måneden.



Okay, jeg vil prøve at tage ned i biblioteket og finde nogle bøger om emnet. Jeg har en måneds tid inden skolestart, til at få lært noget.

Er der ikke udgifter til bøger?



@Casper

Skulle I ikke også selv betale for bøger ?
Det skulle vi, og de er halvpebrede (når man er på SU)...i nærheden af 2-3 tusind kr. for hele studiet.



Hov, jo havde jeg da lige glemt.

Du får brug for denne bog på et tidspunkt http://www.polyteknisk.dk/home/Detaljer/9788777511530

De andre bøger vi havde brug for "fandt" vi på nettet ;)



Indlæg senest redigeret d. 01.08.2012 12:01 af Bruger #11386
Hvor kan de findes henne?

Jeg kom til at tænke på, har du lavet nogle spil, som ligger på nettet? :)



argh...den bog kaldes "Rød Aalborg" fordi Lars Mathiasen er ude på Aalborg Uni og fordi den "smager" skidt.

Casper må ikke give links til piratkopierede bøger, for det kan give Udvikleren.dk problemer.



Indlæg senest redigeret d. 01.08.2012 13:56 af Bruger #2695
Jeg syntes nu at Lars Mathiassens bog var meget god, (havde dog den engelske version, som er grøn) :P



Hejsa Chris

Tillykke med du kom ind på uddannelsen og håber du vil blive glad for det og kunne bruge det til noget.
Ikke for at skræmme dig, men jeg har en kollega der har taget en uddannelse (noget højere) indenfor spiludvikling og efter 1 -1½ år i branchen kan han kun sige det er meget svært og hård branche sammenlignet med systemudvikling. Han er skiftet væk fordi det ikke var et sted han kunne se gode stabile karriere muligheder med kone og barn.
Jeg har en anden tidligere medstuderende der er taget til Englang for at tage en dedikeret spiludvikler-uddannelse hvor han lærer om grafiske virkemidler, teksturer, lys, farver, animationer, scener og meget meget andet og selvom han har lavet nogle projekter er hans ord de samme, men han kæmper så videre indenfor branchen for at blive til noget.

Men fordelen er at du får en masse generel udvikling også som du vil kunne bruge indenfor systemudvikling forhåbentligt, i tilfælde af du ikke skulle slå igennem som EA spiludvikler eller lign.

Bedste ønsker herfra.

Af udgifter kan jeg komme i tanke om
- Transport (Bus/ bil + benzin + forsikring - meget på SU)
- Mad hver dag (heldigvis ikke så meget med mindre du køber sandwich og cola i kantinen hver dag)
- Bøger - større omgang på SU og synes da hurtigt bøger rundede 500+ og du skal gerne bruge et par til et semester indenfor forskellige områder
- Eventuelt en (ny) bærbar til at arbejde på, prøve tingene af i timen mens der vises eksempler, og tage noter olign. på

Det er ikke helt billigt at være studerende, men held og lykke :)



Hej csharper,

Tak :)

Jeg er meget spændt, og glæder mig meget til at prøve kræfter, med det man brænder for.
Jeg håber man også lære noget indenfor systemudvikling, så jeg har en bred kendskab indenfor lidt forskellige områder.

Jeg har næsten fået lov til at få mine udgifter sat ned på bilen, ved at sælge den, så uddannelsen kan komme til at lykkes. :)



t