Selvlært programmør

Tags:    uddannelse

Hej,

Jeg har i et par år nu, gået og leget med mine egne hjemmesider. Jeg ville have søgt ind på datamatiker uddannelsen, men da økonomien ikke er til det, før om nogle år pga bil lån.

Så ville jeg gerne høre jeres meninger, kan man blive selvlært, og forsat blive en rigtig god programmør?

Derudover ville jeg høre om i kan anbefale mig nogle bøger, hjemmesider osv at kigge nærmere på.

Sidst men ikke mindst, jeg kan se der findes kursuser, hvor man kan lære de forskellige sprog, kan de overhovedet anbefales?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Chris Sørensen



43 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Chris
Misforstod jeg eller du ville bruge din tid på at udvikle dine sider og tjene penge igennem dem til at betale dit billån?

For i så fald ville jeg mene du med hårdt arbejde kunne klare den, og faktisk få utroligt gode karakterer netop fordi du vil prøve det du lærer direkte i dit arbejde på dine sider og vil kunne gå til dine klasekammerater og lærere og få hjælp så du kan blive bedre til konkrete problemstillinger og det er netop sådan nogle ting der gør en til en dygtig udvikler.
En ting er at tage uddannelsen hvor man har prøvet nogle ting, men efter uddannelsen bliver man stillet nogle helt andre problemstillinger ude i verden og her begynder det for alvor at blive sjovt (og svært) som vil hjælpe dig til at blive bedre og hvis du kan få dette undervejs i din uddannelse vil det formegentligt være noget der vil skinne igennem i dine karakterer :)

Og ganske rigtigt som Robert siger, hvis du vil leve af det må du have papir på det før eller senere (måske når du har fået det økonomiske bedre på plads).
Hvis du vil leve af det skal du have referencer, og gerne jo større jo bedre, og hvis du skal lave bare en lille bitte smule som 3. leds leverandør til noget til IBM, Audi, IKEA, Calsberg, Rosengårscenteret så vil du oftest blive affejet alene på grunden af mangelen på papir med en god karakter uanset hvor mange andre fine referencer du har desværre.



Hej igen,

Det er helt i orden hehe :)
Jeg er glad for at høre din mening Robert. Jeg ville også have taget uddannelsen som datamatiker, hvis ikke mit lån stod i vejen :)

Jeg må høre min bank, om det kan lade sig gøre, der er vist ikke andet for.

Nu har du jo uddannelsen som datamatiker, selvom det er en del år siden, men hvor meget ville du regne med, at man kan efter de 2,5 år? Det jeg vil hen på er, hvor lang tid tog det dig at kunne kode for alvor? :)



Hvor meget man kan afhænger rigtigt meget af din egen indsats, men der er stopprøver undervejs for at sikre du kan noget både udvikle, men også patterns og forstå hvorfor du gør det du gør, alternativer og hvad der er godt og skidt, kan laves anderledes og give saglige grunde for dine valg og eventuelt alternative måder at gøre det på sammen med fordele og ulemper ved det.

Efter datamatiker uddannelsen kan du programmere og udvikle fra start til slut. Altså du kan tage dialogen med en kunde der siger jeg har et firma der sælger madrasser, puder etc. og skal kunne holde styr på dem, salg, noget med nogle ansatte også olign. og så kan du omsætte dette til et design, udvikle det sammen med nogle mønstre i design men også omkring hvordan du får effektiv udvikling i teams, dokumentere det, teste det og forklare hvorfor du har gjort det du har.
Det jeg synes er godt ved datamatikeren er at der ligges meget fokus på du kan udvikle og så får du lov at snuse til mange forskellige områder for at give dig lidt indsigt og en lille smule perspektiv (andre sprog og tilgange til sprog og udvikling) for at du har begyndelsen på en værktøjskasse, som du så kan bygge mere på igennem din karriere.

Men der ligger også et stort ansvar på dine skuldre da de måske forklarer dig nogle principper, men som du så selv skal arbejde med i din fritid så du kan komme med spørgsmål og faktisk bruge det når du kommer ud så det er op til dig at få dette udenfor den tid lærerene forklarer.



Som csharper siger er det meget individuelt.

Jeg tog uddannelsen i Aalborg, hvor den berygtede Jomfru Ane Gade ligger, og den var nok skyld i det store (60-70%) frafald, og mange af dem, som bestod, var virkelig elendige.

Jeg selv boede 15 km. udenfor byen, i en søvnig lille by, hvor der intet skete...jeg havde INTET andet at give mig til end at kode. Dagen lang, natten lang, hele weekenden. Det gav mig top karakterer, og jeg mente da også, at jeg var verdens ottende vidunder, da jeg var færdig.

I dag mener jeg bestemt stadig, at jeg var dygtig (min ringe erfaring taget i betragtning), men jeg ved også, at jeg på de over ti år, jeg har arbejdet siden, har lært uhyggeligt meget, og jeg er meget bevidst om, hvor lidt jeg ved i dag. Jeg har stadig meget at lære.

Så det er svært at svare på dit spørgsmål. Når du er færdig, så ved du mere end i dag. Men når du har et års erfaring, er du temmelig meget klogere, og ti år efter er du sikkert vanvittigt meget dygtigere...men kun hvis du virkelig går op i at lære, for der er mange med ti års erfaring, som stadig ligger på noget nær begynderstadiet, fordi de nægter at bruge lidt fritid på at lære nye tricks og udfordre sig selv.



Robert
Der er et ordsprog der siger: "Jo mere du ved, jo mere ved du at du ikke ved" :D



Så ved jeg efterhånden nok meget :-)



Altså du ikke ved? :P



Jeg tænkte at jeg også lige ville komme med min tanke omkring dette. Jeg har ikke nogen uddannelse af nogen slags, udover folkeskolens 10. klasse og et grundforløb på "Strøm, Styring og IT" fra en teknisk skole. Jeg er selvlært programmør, og har det som min levevej. Jeg arbejder hos en IT virksomhed i Aarhus, og det går nu ganske fint :D

Selvfølgelig ville jeg gerne have haft en uddannelse, men af forskellige årsager har jeg ikke haft muligheden for det. Så denne post var egentlig bare for at sige at det kan lade sig gøre at arbejde som selvlært programmør som 23 årig. Held og lykke med det Chris ;)




Jeg har en personlig oplevelse ifm. it-boblen som sprang, hvor de selvlærte røg ud som de første (det var et kriterie i udvælgelsen af dem som skulle ud). Men selvfølgelig vil der altid være undtagelser, hvor meget dygtige personer ikke behøver at have et stykke papir.

Jeg fik selv papir på min kunnen tilbage i 1991 og forstod så senere at det ikke holdt i længden, hvilket fik mig til at opgradere min viden ved at færdiggøre en ny uddannelse om aftenen ved siden af jobbet.



@Brian (den rigtige)

Det er faktisk det samme som jeg skal igang med nu. Selvom jeg er ret ung så tager jeg en uddannelse om aftenen ved siden af mit fuldtidsjob.

Man kan læse på aften skole mod betaling på bla. ITU eller IHK. Der er fx. Diplom i IT eller en lederuddannelse mm.



t